Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Veel draagvlak dankzij stemmen via DigiC

Voor het eerst in de historie konden de medewerkers van de technische groothandels stemmen over hun nieuwe CAO. Dat deden ze online via DigiC. Anne Branger is Managing Director bij InnerVoice, het bedrijf dat het stemproces in goede banen leidde. Samen met haar blikken we terug op het traject. “De medewerkers zien dat het werkt, dat hun mening écht telt.”

InnerVoice is onderdeel van marktonderzoeksbureau MWM2: specialist en marktleider op het gebied van research panels. Waar MWM2 zich richt op het luisteren naar klanten, richt InnerVoice zich op het luisteren naar medewerkers. Bijvoorbeeld om te onderzoeken wat ze vinden van een nieuwe CAO.

Zorgvuldigheid
Zo’n DigiC-traject wordt met de grootste zorgvuldigheid ingericht, vertelt Anne. “In september kregen de medewerkers in de sector een uitnodiging voor online panelsessies. Daaruit selecteerden we een representatieve groep, op basis van onder andere leeftijd, de grootte van het bedrijf en de duur van het dienstverband. Onder leiding van de InnerVoice-gespreksleider brachten ze tijdens tien sessies hun meningen, voorkeuren en wensen in. Erg waardevolle input voor ons natuurlijk. En voor de medewerkers dé manier om duidelijk aan te geven wat hen bezighoudt.”

Op basis van die input en de aanvullende thema’s die de werkgevers inbrachten, stelde InnerVoice een enquête op. Die legden ze voor aan alle medewerkers in de sector. InnerVoice bundelde de resultaten van de enquête in een rapport.

Massaal
Met dit rapport onder de arm namen de vakbonden in december plaats aan de onderhandelingstafel. Na afloop koppelde InnerVoice het resultaat van de gesprekken via DigiC terug aan de medewerkers. “Die konden daarna aangeven of ze het eens of oneens waren over bijvoorbeeld de voorgestelde loonsverhoging, het aantal vakantiedagen en de kilometervergoeding”, legt Anne uit. “Dat is met 8.000 reacties massaal gebeurd. Een mooi resultaat.”

Draagvlak
Met DigiC verzamelden de onderhandelaars extra munitie voor de onderhandelingsgesprekken. En ook op het eindbod konden de medewerkers via DigiC stemmen: ja of nee. Dat resulteerde in januari tot een nieuwe cao. “Door het op deze manier aan te vliegen, creëer je veel draagvlak”, besluit Anne. “Niet iedereen zal tevreden zijn met het resultaat, maar dat hou je altijd. Het is een democratisch proces, iedereen kan zich laten horen. Net als bij verkiezingen dus. De medewerkers zien dat het werkt, dat hun mening écht telt.”

Veel draagvlak dankzij stemmen via DigiC|Vereniging Werkgevers Technische Groothandel

Gepubliceerd op: